Jak dbać o wątrobę, aby mieć więcej energii?

Czy wiesz, że wątroba przez cały dzień jest narażona na zanieczyszczenia i przez cały czas, bez odpoczynku, musi pracować?

Jak zatem dbać o naszą wątrobę, wykorzystując do tego wszelkie dostępne domowe środki i metody? Jak oddziaływać na wątrobę, aby doświadczać przypływu energii i witalności?

W tym wpisie opowiem Ci, co tak naprawdę uszkadza naszą wątrobę, jak możemy ją wspomagać od strony żywieniowej i przez zmianę stylu życia. 

Pokażę Ci też jak zadbać o wątrobę poprzez refleksologię. Opowiem Ci również moją historię — dowiesz się, co się wydarzyło w moim życiu, kiedy pracowałam regularnie na refleksach wątroby przez ponad miesiąc.

Kilka słów na początek o wątrobie

Co wątroba robi w naszym organizmie? Dlaczego warto o nią dbać?

Jak zapewne wiesz, wątroba to jest nasz główny narząd detoksykujący, czyli oczyszczający ciało. Wszystko to, co  zjadamy, przedostaje się przez przewód pokarmowy, później idzie do krwi i ostatecznie cała krew jest filtrowana przez wątrobę. To właśnie wątroba ma wyłapywać z krwi toksyny, zanieczyszczenia, niepotrzebne resztki po lekach. 

To są główne funkcje, z którymi kojarzy nam się wątroba, ale tak naprawdę wątroba spełnia ponad 500 funkcji udokumentowanych badaniami. Oznacza to, że wpływa ona na całe nasze ciało. I jeżeli nasza wątroba czuje się źle, to my na bank też będziemy czuły się źle. Więc wątroba to jest taki narząd, który wpływa na nasz dobrostan i na dobre samopoczucie bardzo holistycznie i całościowo. 

Co uszkadza naszą wątrobę?

Czy wiesz, co może tę naszą wątrobę uszkadzać, a czego możemy nawet nie być świadome? Poznaj 5 głównych sprawców obciążających wątrobę.

Tłuszcze trans

Taką nieświadomą rzeczą jest obciążanie wątroby poprzez to, że zjadamy tłuszcze trans. A co to są tłuszcze trans? Tłuszcze trans to utwardzone, uwodornione tłuszcze. Są stworzone przez człowieka, naturalnie nie występują w przyrodzie. Mają postać stałą, możemy je wziąć fizycznie do ręki i powstają z olejów roślinnych.

Oleje roślinne są dobre, ale jeżeli przemienimy je w formę stałą, to one nie są wtedy dobre dla naszego zdrowia. Jest mnóstwo badań na ten temat, tłuszcze trans ogólnie źle wpływają na nasze ciało, bo mogą przyczynić się np. do cukrzycy, czy do uszkodzeń wątroby. Więc po co je człowiek w ogóle produkuje? Takie mogłoby się pojawić pytanie. Bo nadają żywności odpowiednią konsystencję, są strukturotwórcze.

Jak unikać tłuszczów trans? Jeżeli kupujemy jakiś produkt przetworzony, warto sobie spojrzeć na etykietę i zobaczyć, ile jest tłuszczów w danym produkcie. Na większości produktów powinna być też informacja, ile tam jest tłuszczów trans. Więc szukamy takiej ilości, żeby najlepiej tych tłuszczów w ogóle tam nie było, a jeżeli tam już są, to żeby ich było mniej niż 1% w całym produkcie.

Jeżeli masz wielki smak na bułeczkę, która została hermetycznie zamknięta, i wiesz, że ciężko będzie się od niej powstrzymać, to wybierz tą, gdzie jest napisane na opakowaniu, że ma mniej tłuszczów trans. One potrafią naprawdę mocno rozwalić nasz organizm, w tym wątrobę.

Kolorowe słodzone napoje

Kolejną rzeczą, która może zatruwać naszą wątrobę i powodować, że nie pracuje tak, jak trzeba, są kolorowe słodzone napoje. Jest w nich mnóstwo chemii, która nic dobrego do ciała nie wnosi, czyli jakieś słodziki, barwniki, wzmacniacze smaku i zapachu. Wątroba musi to wszystko przefiltrować i to jest dla niej duże, dodatkowe, niepotrzebne obciążenie. 

MSG (glutaminian sodu)

Jest taka substancja, która się nazywa MSG.  To dodatek do żywności, który jest właściwie w każdym produkcie, który jest przetworzony. Generalnie produkty, które są wysokoprzetworzone, mają dodatek wzmacniaczy smaku, polepszaczy barwy, czy substancje, które mają spowodować, że ten produkt będzie dłużej świeży.

Czy zwróciłaś kiedyś uwagę, że takie produkty np. zapakowane hermetycznie bułeczki,  mają termin przydatności nawet do miesiąca? To dlatego, że mają sztuczną atmosferę w tym woreczku zamkniętym, więc ta bułka jest dłużej świeża, ale ona ma mnóstwo dodatków, które mają przedłużyć jej trwałość. A wątroba musi sobie poradzić z tymi dodatkami i jest przez to bardzo obciążana.

Produkty mocno przetworzone i fast foody

Co jest taką rzeczą, że człowiekowi mogłoby się wydawać, że może nie daje za dużo dobrego, ale czy obciążałoby wątrobę? To są produkty mocno przetworzone i fast foody. 

Wspominałam wyżej o dodatkach do żywności, więc już nie będę tego powtarzać. 

Kiedy jest produkowana żywność wysoko przetworzona, to na każdym etapie produkcji traci ona dużo wartości odżywczych.

Pokażę Ci to na przykładzie marchewki. Jeśli wzięłabym marchewkę do ręki i ją zjadła, to ona by miała najwięcej wartości odżywczych. Jeżeli tę samą marchewkę potrę na tarce, to jest poddawana procesom utleniania, więc ma trochę mniej witamin. Jest mniej wartościowa, dlatego, że każdy kawałeczek marchewki się utlenia i już nie ma tyle witaminy C. 

Jeżeli tę samą marchewkę będę gotowała, to ona tych składników odżywczych będzie miała jeszcze mniej. A jeżeli zrobię z nią jeszcze 5 różnych innych rzeczy, to jej wartość odżywcza mocno spadnie.

Dlatego jedząc jak najmniej przetworzone pożywienie, dajemy swojemu ciału dużo dobrego, bo po prostu nie ujmujemy żywności, którą jemy, wartości odżywczej. Jeżeli jemy produkty wysoko przetworzone, to musimy mieć świadomość, że musi być dodanych dużo składników, które tę trwałość podtrzymują, a które w większości nie są naturalne, żeby one w ogóle przetrwały na półkach sklepowych przez tydzień, przez miesiąc, albo dłużej. 

Kiedy żywność jest mocno przetworzona, to oznacza, że straciła dużo wartości odżywczej. Nasza wątroba też potrzebuje być dobrze odżywiona, żeby spełniała swoje funkcje. A my każemy jej przerabiać i przepracowywać to, co zjadłyśmy, ale jednocześnie ona nie dostaje za dużo w zamian, bo nie dostaje składników odżywczych. 

Leki

 I kolejna, ostatnia rzecz, o której na pewno wiesz, to są  leki, które same z siebie są substancjami sztucznymi i chemicznymi w bardzo dużej części. Wiem, że część z nas musi  w tym momencie życia wspierać się farmakologicznie i tego nie wyeliminujemy, ale na poprzednie rzeczy, które wymieniłam wcześniej, mamy pewien wpływ.

Więc podsumowując, zwróć uwagę na te produkty, które przeszkadzają w prawidłowym funkcjonowaniu i uszkadzają wątrobę i postaraj się je wyeliminować z codziennej diety.

Jak pomóc naszej wątrobie się zregenerować ? 

Co możemy zrobić, żeby wspomagać detoksykację i odmłodzenie naszej wątroby, która tak naprawdę jest na co dzień narażona na pewne uszkodzenia? Bardzo ważna rzecz: żeby wspomagać naszą wątrobę, która jest elementem układu trawiennego, musimy wspierać cały układ trawienny. 

Wiesz, że możesz wspierać układ trawienny poprzez rzeczy, które są mega proste do zrobienia, a które zrobią bardzo dużą robotę, którą odczujesz w ciele?

Po pierwsze, dobrze pogryź

Po pierwsze, musimy dobrze pogryźć to, co jemy. Pewnie słyszałaś to 1000 razy, ale powiem, dlaczego to jest ważne. Im pożywienie w ustach jest lepiej rozdrobnione, to do tych maleńkich cząsteczek pokarmu, które są już w środku naszego żołądka, mają lepszy dostęp enzymy trawienne. Enzymy dobrze to jedzenie strawią i to, co my zjemy, odżywi nasze ciało. 

Jest pewien paradoks, że możemy zjadać nawet najwspanialsze rzeczy na świecie typu marchewka, brokuł, produkty fermentowane np. kapustę kiszoną, ale jeżeli dobrze tego nie pogryziemy, to jakby dalszą konsekwencją będzie to, że my tego dobrze nie strawimy. A jeżeli tego dobrze nie strawimy, to ciało nie ma z tego żadnego pożytku. I co z tego, że wzięłyśmy z półek sklepowych czy z targu same wspaniałe rzeczy, kiedy tak naprawdę w środku naszego ciała dla nas, dla naszych komórek są niedostępne, bo nie są dobrze strawione. 

To jest rzecz, na którą totalnie mamy wpływ! Jedzenie, które wkładamy do ust, trzeba dobrze gryźć, aby dalej to strawić. To jest pierwsza rzecz do zapamiętania.

Po drugie, dbaj o jelita

Po drugie, musimy utrzymywać nasze jelita w takim stanie, żeby tam nie było toksycznych substancji. Toksyczne substancje do naszego organizmu dostają się, chcemy czy nie chcemy, np. z tlenem, z żywnością. Nie mamy na to zbyt dużego wpływu.

Często spotykam się z osobami, które mówią, że robią oczyszczanie wątroby, ale nie mówią nic o tym, że oczyszczają jelito. Oczyszczanie wątroby jest popularne, mimo że jest metodą wg mnie agresywną i gwałtowną, ja wam dzisiaj pokażę metodę o wiele łagodniejszą, a jednak mega skuteczną.

A jak wygląda proces? Pokarm najpierw trafia do jamy ustnej, potem do żołądka, później do jelita. W jelicie jest trawiony i te składniki odżywcze i toksyny, jeżeli są w środku jelita, przenikają do krwi i dopiero z krwią trafiają do wątroby. I wątroba je czyści. Jeżeli my oczyścimy wątrobę, a nie mamy oczyszczonego jelita, to nic z tego. 

Porównam Ci ten proces do wody z wodociągu, która dostarczana jest do naszych kranów. Rury to jelita, a filtr to wątroba. Jeżeli rury są zardzewiałe i w złym stanie, to ta woda będzie cały czas zabrudzona i choć później ją zleję do filtra, a filtr mi ją przeczyści, to wypijam ostatecznie czystą wodę, ale czy nie lepiej byłoby najpierw zająć się rurami? Żeby one były w dobrym stanie i żeby mi nie dawały cały czas zanieczyszczeń? 

Dlatego nawet jeżeli przygotujemy do jakichś oczyszczeń ciała, warto jest zacząć od jelita. 

Taka jest kolejność, że najpierw oczyszczanie jelita, później oczyszczanie wątroby. Jak oczyszczać jelita? Są różne metody, w każdym razie, żeby zadbać o nasze jelita, trzeba zadbać o to, żebyśmy miały regularne wypróżnienia. 

Jak zadbać o regularne wypróżnienia? 

  • zjadać produkty, które mają dużo błonnika, czyli warzywa i owoce. 
  • ćwiczyć regularnie. Regularne ćwiczenia pomagają w perystaltyce jelit, czyli pomagają w tym, żeby jelita sobie przepychały jedzenie dalej w kierunku odbytu.

Po trzecie, zrób mikro postanowienia

Nie będę Cię namawiała na radykalne zmiany od dziś, bo tak się nigdy nie zadzieje. Namawiam Cię jednak do zrobienia sobie małego postanowienia, że np. od dzisiaj zjadam  jedno jabłko, albo ogórka, albo sezonowe owoce. W ten sposób wspomożesz pracę wątroby przez wspomaganie układu trawiennego, zwłaszcza jelit.

Ja nazywam to mikro postanowieniami. Coś, co Cię nie przerazi, ale jednocześnie będzie takim wyzwaniem, po czym będziesz się dobrze czuć. 

Po czwarte, trochę ruchu

I kolejna rzecz to trochę ruchu. Ja np. bardzo polecam chodzenie z kijkami, bo sama to bardzo lubię. Ruch też dobrze wpływa na pracę układu trawiennego.

Po piąte zaprzyjaźnij się z kurkuminą

Czy wiesz, co jest mega proste, a wspomoże pracę wątroby? To spożywanie kurkuminy. Kurkumina jest w kurkumie, a kurkumę kupisz w wielu sklepach, surową lub jako przyprawę. Ma właściwości silnie antyoksydacyjne.

Wyobraź sobie karton blachy na dachu. I ten karton blachy powinien być powleczony czymś, tak, żeby nie rdzewiał, bo rdzewienie to inaczej utlenianie. Bez tego się rozpadnie. Skoro blacha, jak się utlenia, to się rozpada, to tak samo, jeżeli zjadamy produkty, które są dla ciała stresogenne, to też powodują utlenianie. Powodują dokładnie to, że komórki narządu się rozpadają, a kurkuma jest taką farbą, która daje powłokę ochronną, żeby nie następowało rdzewienie blachy, czyli nie następowała oksydacja. Dlatego kurkuma też nazywa się antyoksydantem, bo przeciwdziała utlenianiu.

Skoro kurkuma będzie tą farbą, która będzie chroniła moją wątrobę, to może warto włożyć ją do diety? Ja kurkumę dosypuję sobie, jak robię koktajle. Ona ma delikatny smak, nie sypię tego łyżeczkę, tylko troszkę, ale np.do dań jednogarnkowych, do kasz, czy jak robię leczo, to zawsze trochę tej kurkumy dodaję, mając w głowie informację, że ona będzie chroniła mi m.in. wątrobę.

Żeby dobrze wchłaniała się kurkuma, potrzebna jest piperyna, a znajdziemy ją w pieprzu. Więc w praktyce wygląda to tak, że jak gotuję np. leczo, to jako 2 przyprawy obowiązkowe dodaję kurkumę i pieprz. Kurkumę, żebym miała kurkuminę, która będzie farbą ochroną dla moich narządów m.in. wątroby i pieprz, który ma piperynę, czyli aktywator, żeby kurkuma lepiej działała. 

Ciekawostka: czy wiesz, że jeśli do kurkumy dodamy trochę pieprzu i razem to spożywamy, to wchłanialność kurkumy wzrasta 2000 razy?  Więc zobacz, możemy zjeść 10 łyżek kurkumy i to będzie miało mały efekt, bo kurkuma wchłania się słabo, ale jeżeli do kurkumy dodasz trochę pieprzu, czyli piperyny, to wchłanialność wzrasta 2000 razy. Proste, tylko trzeba mieć tę informację!

Jak dostosować styl życia dla dobra wątroby?

Co nam jeszcze pomaga w utrzymaniu wątroby w dobrym stanie? Jak ją wspierać stylem życia? 

Regularny ruch poprawia prace jelit i przez to poprawia cykl wypróżnień. Jak się regularnie wypróżniamy, to w jelicie nie ma mas kałowych, w których są toksyczne substancje, tzn. są zawsze, ale nie w tak dużej ilości. 

Ruch ma jeszcze jedną zaletę: jak się ruszamy, ćwiczymy, biegamy, wtedy się pocimy. A jak się pocimy, to usuwamy z potem zanieczyszczenia z naszego ciała. Więc te zanieczyszczenia, które zostaną usunięte z potem, nie muszą być przefiltrowane przez wątrobę, dzięki temu ją odciążymy. 

Kolejna rzecz to unikanie palenia papierosów i wdychania dymu papierosowego, picia alkoholu. 

Żeby pomóc naszej wątrobie, rób rzeczy, które nie będą dopuszczały do ciała dużej ilości chemii. Myjąc się, używamy wielu detergentów, które przepięknie pachną, a które nie zawsze są naturalne i to są wszystkie rzeczy, które powodują, że przez naszą skórę do środka ciała  dostają się substancje, które wątroba musi przefiltrować. Dlatego wybierając produkty, którymi się myjemy, warto zwracać uwagę, żeby skład był najkrótszy. Jeżeli skład jest długi na 10 linijek, to znaczy, że jest dużo barwników i substancji zapachowych.

Jak refleksologia pomogła mi wzmocnić wątrobę?

Nasza wątroba przez cały dzień jest narażona na to, że jest cały czas zanieczyszczana, więc możemy ją wspierać jeszcze poprzez pracę na refleksach. 

Opowiem Ci o moim doświadczeniu. Pracowałam na refleksach wątroby, czyli wzmacniałam sobie wątrobę ponad miesiąc, mogło być nawet 6 tygodni. Uciskałam sobie i rozmasowywałam refleksy wątroby codziennie, a nawet 2 razy dziennie, ale zajmowało mi to bardzo mało czasu, bo ja na nich pracowałam dosłownie 3 minuty rano i 3 minuty wieczorem. 

Po tym czasie widziałam w sobie bardzo dużą poprawę. Po pierwsze byłam łagodniejsza, wyciszona, nie miałam w sobie wewnętrznej złości, agresji, co zauważyłam i ja, i moje otoczenie. O wiele lepiej spałam, o wiele lepiej mi się trawiło, jakby jelita działały tak, jak trzeba, nie miałam żadnych wzdęć, bólów brzucha, poprawił mi się wzrok.

Jak my znajdziemy refleksy wątroby na stopie? 

Każdy kawałek skóry na stopie jest połączony z czymś w naszym ciele. Zauważono, że te rzeczy, które mam po prawej stronie ciała znajdują się na prawej stopie, a te, co mamy po lewej stronie ciała znajdują się na lewej stopie. Wątroba znajduje się po prawej stronie.

jak dbać o wątrobę

Mamy głowę, dalej jest klatka piersiowa, poniżej klatki jest błona mięśniowa, która się nazywa przepona i tuż pod przeponą na prawej stronie, w prawym podżebrzu jest wątroba. Wątroba jest takim dużym, mięsistym, trochę gąbczastym narządem. 

Popatrz na stopę. Poniżej palców masz mięsistą poduszeczkę, ona ma ciemniejszą barwę, jest bardziej twarda, a jeszcze poniżej jest skóra, która jest bardziej miękka, jasna. Gdybyś przeciągnęła sobie palcem na granicy między tą ciemniejszą skórą a tutaj poniżej na łuku stopy, to wyznaczysz linię, która to odgradza. I tuż poniżej tej linii na prawej stopie znajdują się refleksy wątroby. One zaczynają się tuż poniżej linii odgradzającej, a kończą się w połowie stopy. Tak jakbyś stopę przecięła na pół, to tu jest koniec refleksów wątroby, a tu pod tą linią, o której mówiłam, jest początek refleksu wątroby. 

Refleksy wątroby, czyli miejsca na stopie połączone z wątrobą w środku naszego ciała, znajdziemy na prawej stopie w tych obszarach. I żeby wzmacniać, i regenerować naszą wątrobę, trzeba te miejsca uciskać. Możesz to robić w różny sposób, możesz je po prostu uciskać tak, jak umiesz, możesz  je rozmasowywać, możesz sobie ten kawałek skóry natłuścić i po prostu je rozmasowywać, żeby był lepszy poślizg. 

Jeżeli chcesz robić to zupełnie profesjonalnie i  chcesz wpływać o wiele szerzej na swoje ciało, skorzystaj z warsztatów indywidualnych, gdzie będziemy się uczyły rozwiązywać konkretne problemy zdrowotne, ale tak naprawdę oddziaływać też na całe ciało. 

Bo wszystko w naszym ciele jest mocno połączone i pokazuje to moje doświadczenie. Jak pracowałam na refleksach wątroby, to w moim samopoczuciu zmieniło się dużo rzeczy od poprawy wzroku po poprawę nastroju, nie miałam w sobie złości wewnętrznej. Najpierw była poprawa pracy jelit i jeszcze kilka drobnych rzeczy, ale chcę podkreślić, że praca na jednym narządzie, dała mi holistyczną poprawę ciała. 

Refleksologia warszawa katarzyna gołębiewska

Nazywam się Katarzyna Gołębiewska.

Jestem dyplomowanym refleksologiem.

Uczę krótkich, skutecznych i łatwych do zastosowania technik refleksologicznych pozwalających podnieść poziom energii, poprawić koncentrację i umożliwiających efektywną regenerację ciała tak, aby

Mam do Ciebie prośbę 🙂

Podziel się tym tekstem ze znajomymi. Kiedyś Ci za to podziękują!

Życzę Ci fantastycznego dnia.

2 thoughts on “Jak dbać o wątrobę, aby mieć więcej energii?”

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Koszyk0
Brak produktów w koszyku!
Kontynuuj zakupy
0